Vijver


De provincie Flevoland is mede met behulp van het aanleggen van riet drooggemaakt (vroeger een onderdeel van de Zuiderzee) Een bijzonder proces.  Echter dat riet heeft soms ook zijn nadelen. Je denkt inmiddels de tuin rietvrij te hebben gemaakt maar kom je thuis van vakantie toch een lek in de vijver oorzaak een niet opgemerkte wortel van het riet 20 cm onder het wateroppervlak heeft zich door het dikke vijverrubber heen gewurmt. In het begin van de vijver was het water binnen de kortste keren soep groen. We hebben het meerdere keren over moeten doen. Zuurstof plantjes bij het tuincentrum gekocht (versnot binnen een week).  Allerlei chemicaliĆ«n maar niets hielp. Totdat ik een bedrijf vond Vijverflora een beplantingsadvies gevraagd en het resultaat mag er zijn het heeft even geduurd maar zie hier het resultaat kraakhelder water zonder pompen, filters e.d. Een filterinstallatie, kraakhelder water maar ik zie nooit echt veel leven rond de vijver. Want volgens mij wordt ook al het jonge leven aangezogen door de filterinstallatie.Hier wat plaatjes van de vijver en zijn bewoners. (Klik op de foto wordt hij vergroot).


 De blauwe lis (volgens naamkaartje donkerblauw van kleur?)


 Twee van mijn vrienden.

Ik heb een grote voorliefde voor de kikker. Toen ik in nog Westzaan NH woonde kon ik s'nachts na een zonnige dag uren liggen luisteren naar de zangkoren. Helemaal geweldig. Nu heb ik alleen maar bezoek van de bruine kikker. Dit geluid is te verglijken met een mannenkoor. 


 En nog een met op de achtergrond de Kaapse waterlelie (eerste foto met mn nieuwe camera).
Dit bloeit in het voorjaar met een heerlijke vanillegeur.



 Mijn grote vriend


 Waterlelie. Dit jaar heel veel last van zwarte luis, ondanks de vele regen.



Ik weet geen naam moet ik nog opzoeken.


Een fijne dag toegewenst en vooral genieten
Hartelijke groet uit mijn kleine paradijs

Reacties


Populaire posts